Foto de Josep Bancells
El tren de via estreta que unia Guardiola de Berguedà amb Castellar de n'Huc es va inaugurar el 1914 i va funcionar com a línia de mercaderies i passatgers fins a la seva clausura el setembre de 1963 com a ferrocarril secundari. La seva construcció va estar íntimament lligada als esforços que va fer la fàbrica de ciment Asland per transportar el seu producte des de la fàbrica del Clot del Moro cap a Guardiola, o s'esperava el tren de via mètrica.
En ésser un ferrocarril secundari la via utilitzada tenia una amplada de 600 mil·límetres, amplada que compartia amb molts ferrocarrils industrials, el seu futur va ser com el de tots els trens espanyols, molt plàcid fins a la guerra civil, però després de la guerra es va haver de recontruir i desprès van passar moltes dificultats per subsistir ja que hi havia precarietat de materials. Ja en els anys 50 el tren va conèixer una època relativament calmada que va acabar amb la pujada de la circulació per carretera que va agafar protagonisme i va fer decaure la trànsit ferroviari a mínims de transport que van fer que ja el 1961 es demanés la clausura, que es va fer efectiva dos anys desprès.
En aquell tram final, uns afeccionats anglesos que van tenir la intuïció que podria desaparèixer en breu la tracció vapor, van començar un periple per tota Espanya fent fotografies del "modus vivendi" de les línies de la època, i per tant van poder plasmar de forma fefaent la seva vida útil. En aquesta pàgina es veuran les relatives al "Tren de la Pobla", però es recomana que es faci una ullada a la web del grup 30937 per poder fruir amb altres companyies de ferrocarril ja tancades. Per tant es pot dir que el llegat d'aquests fotògrafs es una excel·lent memòria històrica.
El 1988 la Fundació privada del Museu del Transport, que dirigia Carles Salmerón va arribar a molts compromisos i molt aviat van tenir material per preservar en el que seria el seu emplaçament definitiu als peus de la fàbrica Asland del Clot del Moro. Es va crear el CEFIS (Centre d'Estudis de ferrocarrils industrials i secundaris), però les coses no estaven anant del tot bé ja que havien massa interessos contraposats entre Ajuntaments, Institucions i particulars. Mentrestant, en tots aquests anys el material que estava esperant la seva restauració, en la soledat de la fàbrica de ciment es va anar fent malbé per l'inexorable pas del temps.
L'any 2005 la Generalitat va crear el Tren del Ciment o Ferrocarril turístic de l'Alt Llobregat, que depèn dels ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya com a tren turístic, i a la vegada es va iniciar a la part baixa del traçat del tren turístic la construcció del que seria més endavant l'Exposició permanent dels trens industrials, acabant d'aquesta manera les disputes que van malbaratar part del material històric preservat de Catalunya.