Skip to main content

Cartell de l'exposició

Foto històrica

Galeria de la mina de Petroli

Fàbrica Asland del Clot del Moro

100è aniversari de l'inauguració del carrilet - 2014

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha realitzat un viatge commemoratiu del centeniari del primer servei públic de viatgers del Tren de Guardiola de Berguedà a Castella de n'Hug (o tren del ciment) el 13 de juny de 2014. Anomenat popularment "carrilet" aquest tren feia un recorregut que s'iniciava a la fàbrica de ciment Asland, a Castellar de n'Hug i arrivaba a l'estació de Guardiola de Berguedà, on enllaçava amb la línia del Central Catalán, procedent de Terrassa i Manresa. En l'actualitat el tren del ciment és un tren turístic, operat pels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC).

La sortida s'ha produit a l'estació de La Pobla de Lillet i l'arrivada a l'estació del Clot del Moro, on el conseller Santi Vila, acompanyat del director general de FGC, Pere Calvet, de la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farra i els acaldes de la zona, va poder veure diferent material històric com la locomotora de vapor, el cotxe de passatgers o vagons de càrrega. També ha visitat l'exposició "Tren del ciment, company de viatge", inaugurada el 13 de juny en el marc dels actes del centenari. L'exposició itinerat, que actualment es troba a l'antiga estació de Guardiola de Berguedà mostra l'hostòria del tren del ciment des dels seus inicis a travers de les anècdotes viscudes per una família de trens generacions que van treballar a la fàbrica de ciment i en el tren.

El Tren del Ciment es avui dia un reclam turístic que explota des del juliol del 2005 FGC, tenint com a recorregut el tram més alt de l'antiga línia, que va des de La Pobla apartador fins el Clot del Moro. Va ser una iniciativa per recuperar tant el tren turístic, que té un recorregut de 3,5 km (amb 4 estacions), el Jardí de Ca l'Artigas i l'antiga fàbrica de ciment Asland, en l'actualitat Museu del Ciment. En trajecte del tren turístic es realitza amb una locomotora diese de nova factura fabricada por Schöma (fabricant de locomotores de caire industrial i miner) i 4 cotxes amb una capacitat de 25 viatgers cadascú.


Mina de petroli de Riutort

La mina es troba en un lloc molt apartat i d'una belleça considerable amb restes d'una antiga explotació, gens freqüent avui dia. La visita transcorre al llarg de les galeries d'aquesta mina, que es caracteritza per semblar una cova natural amb la particularitat que amaguen les seves pedres impregnades d'or negre.

De la mina de Riutort no van sortir més de 500 tones de petroli en 12 anys d'explotació, i desprès d'haver excavat 350 metres de galeries. Per tant el seu rendiment va ser molt baix, però com la seva singularitat és mundial, s'ha fet un museu i s'ha habilitat la seva visita.


El Museu del Ciment de Castellar de n'Hug

Està ubicat dins de l'antiga fàbrica de ciment, situat al Clot del Moro, contigu a les fonts del Llobregat, del qual recollia la seva força hidráulica mitjançant una central hidroelèctrica) i que es troba a la part baixa de Castellar de n'Hug (en ésser un ferrocarril industrial mai es va enllaçar la població mitjançant el ferrocarril).
La fàbrica és un edifici modernista construït de forma esglaonada per aprofitar la força de gravetat en el procés de fabricació del ciment. En l'any 2002, la fàbrica es converteix en el Museo del Ciment Asland de Castellar de n'Hug, formant part del sistema territorial del mNACTEC i és seu del Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya. El museu està situat en la part més baixa de la fàbrica i ocupa uns 250 metres quadrats d'una nau coberta (on es realitzava l'ensacatge del ciment i es carregava en tren que partiria cap a Guardiola de Berguedà). En l'any 2005 el Govern va declarar el museu com a Bé Cultural d'Interès Nacional (BCIN) en la categoria de monument històric.